DigCompEdu: cesta k rozvoji digitálních kompetencí učitelů

Evropský rámec digitálních kompetencí pro učitele (DigCompEdu) představuje nástroj, který by vyučující neměl znervózňovat nebo stresovat, případně vytvářet pocit nějakého formálního nástroje. Jde o soubor 22 kompetencí, které jsou rozdělené do šesti oblastí, které popisují digitální kompetence, které pedagogové a pedagožky ve své práci potřebují. Jsou to:

  • Profesní zapojení
  • Digitální zdroje
  • Výuka
  • Digitální hodnocení
  • Podpora žáků
  • Podpora digitálních kompetencí žáků

Základní myšlenka, která za rámcem stojí, je pojmenovat důležité oblasti, ve kterých mohou technologie hrát důležitou roli a nabídnout je učitelům – aby viděli, v čem mohou růst, zlepšovat se, případně o čem vůbec přemýšlet.

Asi každý, kdo učí delší dobu cítí, že se mění nejen technologie a technologické nástroje (v posledních letech třeba rozvoj umělé inteligence nebo virtuální reality), ale že se také proměňují žáci a žákyně: to, co je zaujme, jak jim předáváme obsah, jak s nimi komunikujeme, jakou míru podpory potřebují. A klíčovou roli v této transformaci hrají právě digitální kompetence.

Cílem DigCompEdu je tedy umožnit systematický rozvoj digitálních kompetencí tak, aby dávaly smysl ve vztahu k výuce. Nejde o „naučení se klikání“ v konkrétním nástroji, byť i to může být někdy užitečné, ale skutečně o pomoc ve způsobu přemýšlení. Vyučující je postavený před určitý problém, ten analyzuje a hledá vhodné řešení – někdy jím mohou být technologie a jindy může zvolit zcela odlišnou cestu. Digitální kompetence učitelů jsou spojením právě jejich pedagogických a didaktických kompetencí se těmi digitálními, se zkušeností, sebevědomím, rozhledem. Nejde o to používat digitální nástroje vždy a všude, ale o hledání způsobů, je využít proto, abychom byli lepšími učiteli.

Cílem rámce není vytvořit z každého učitele informatika, ale podpořit jeho kompetenční profil v tom, aby byl dobrým učitelem. To je jedna z věcí, která pro mnohé není snadná – DigCompEdu se snaží zdůraznit, že dobrou školu dělá dobrý (kompetentní učitel). Učitelé se často soustředí jen na to, co mohou hned předat žákům (tedy na poslední oblast DigComEdu zaměřenou na didaktiku), ale méně na svůj vlastní rozvoj. Právě on ale může být i pro jejich žáky zásadním vzorem a něčím, co možná ne zcela vědomě předávají dál.

DigCompEdu rámec se může stát dobrým vodítkem pro každého učitele, který se chce ve svých digitálních kompetencích vzdělávat, ale velice dobře poslouží také ředitelům škol v oblasti strategického řízení a rozvoje lidských zdrojů a kapacit školy nebo koordinátorům ICT, kteří skrze něj mohou vytvářet podporu pro své kolegy.

České školství v posledních letech získalo velké investice do zařízení nejrůznějšího druhu – nyní je čas, aby se zaměřilo na zaplnění jiného, možná mnohem podstatnějšího dluhu – totiž na chybějící digitální kompetence učitelů. Přesouváme těžiště zájmu z investic do věcí, do investic do lidí. Škola je vždy jen tak dobrá, jak dobří jsou její vyučující. Digitální kompetence v současné době hrají ve způsobu práce, profesního růstu, řízení školy i výuky stále větší vliv a není možné je pominout.

Začít můžete tím, že se otestujete (www.ucitel21.rvp.cz). Tento evaluační nástroj vám může pomoci dobře zvážit to, v čem se potřebujete zlepšit. Pokud chcete s rozvojem digitálních kompetencí učitelů pracovat, lze sáhnout například po:

  • Kurzech a školeních, které se nyní hojně nabízejí v rámci projektu „DigCompEdu: digitální kompetence pedagogů“, tedy opřít se o zkušené lektory a profesionály zvenčí.
  • Využít DigCompEdu kuchařku (www.digcompedu.npi.cz), který propojuje samotný rámec DigCompEdu s umělou inteligencí a vzdělávání sobě i kolegům si navařit sám.

Rozvíjet digitální kompetence (protože ty nikdy nemáme trvale) představuje důležitý aspekt růstu kvality jak jednotlivých učitelů, tak také přípravu školy na změny a transformace, které dnes s digitálními technologiemi pracují – od komunikace s rodiči, přes digitální hodnocení až po práci s inklusí, jsou všude. Nestále zrychlující se rozvoj nástrojů, které žáci využívají každodenně představuje pro vyučující výzvu – rozvíjet si kompetence k tomu, aby se svými žáky mohli obývat společný svět, hovořit společným jazykem, pomáhat jim porozumět světu, ve které žijí. DigCompEdu je užitečnou cestovní mapou po tomto (sebe i společně) vzdělávacím procesu.

Další články