Asistent pedagoga - nedílná součást výchovně vzdělávacího procesu

asistent pedagoga

Od 01.01.2005 platí nový školský zákon a nový zákon o pedagogických pracovnících, kam byla zařazena funkce nového pedagogického pracovníka – AP. Asistent pedagoga se stává nedílnou součástí škol vzdělávajících žáky se SVP. Třídní učitel společně s AP vytvářejí sehraný tým, v němž AP pracuje pod metodickým vedením třídního učitele, podílí se na společné práci, ve vymezených typech úkolů pracuje s žáky samostatně, motivuje je k efektivnímu výkonu dle jejich možností a schopností, samostatnosti, poskytuje podporu při plnění úkolů, kontroluje porozumění zadání, pomůcky, adaptaci, orientaci v prostorách školy, pomáhá při sebeobsluze, osobní hygieně, zapojuje se do řešení problémových situací. Společně s třídním učitelem vyhodnocuje výkon dítěte, zapojení ve třídním kolektivu. Podílí se na přípravě, realizaci mimoškolních akcí třídy, spolupracuje s učiteli při řešení potřeb žáků.

Od konce 20. století se v naší společnosti v souvislosti se vzděláváním žáků stále častěji věnuje pozornost problematice rovných podmínek pro všechny děti bez ohledu na jejich schopnosti, odlišnosti nebo znevýhodnění, do popředí zájmu se dostávají pojmy integrace, inkluze, mění se legislativa. Opěrnými body pro změny jsou vědecké práce přinášející nové poznatky a závazné dokumenty mezinárodního dosahu, zejména Úmluva o právech dítěte a Úmluva o právech osob se zdravotním postižením. Úmluva o právech dítěte je koncepcí ochrany dětí a jejich práv v oblasti občanských, politických, ekonomických, sociálních a kulturních, byla podepsána Českou a Slovenskou FR 30. září 1990, v platnost vstoupila 6. února 1991, 1. ledna 1993 ji převzala nástupnická ČR. Úmluva o právech osob se ZP byla přijata 13. prosince 2006 VS OSN, 30. března 2007 podepsána ČR. Přijetí Úmluv podmínilo změny v legislativě. Do centra zájmu se dostává právo osob se ZP prožít plný a řádný život, právo na bezplatné vzdělání, zajištění poradenské služby. Dochází k integraci dětí se ZP do mateřských, základních, středních škol.

Od 01.01.2005 platí nový školský zákon a nový zákon o pedagogických pracovnících, zařazena funkce nového pedagogického pracovníka – AP. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících §2 odst. 2 stanovuje, že přímou pedagogickou činnost vykonává také AP,  obsahuje požadavky na odbornou kvalifikaci AP. 2015 schválena novela školského zákona č. 561/2004 Sb., platnost od 19.04.2015, zákon č. 82/2015 Sb., změna organizace vzdělávání žáků se SVP §16 zákona č.82/2015 Sb., podpora vzdělávání dětí, žáků, studentů se SVP. K 1.9.2016 je nahrazena vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. vyhláškou č. 27/2016 Sb., služba AP definována jako PO podle §16 odst. 2 školského zákona, zavedena možnost zřídit funkci AP ve třídě, v níž je více žáků s potřebou PO 2. až 5. stupně.

AP se stává nedílnou součástí škol vzdělávajících žáky se SVP. Třídní učitel společně s AP vytvářejí sehraný tým, v němž AP pracuje pod metodickým vedením třídního učitele, podílí se na společné práci, ve vymezených typech úkolů pracuje s žáky samostatně, motivuje je k efektivnímu výkonu dle jejich možností a schopností, samostatnosti, poskytuje podporu při plnění úkolů, kontroluje porozumění zadání, pomůcky, adaptaci, orientaci v prostorách školy, pomáhá při sebeobsluze, osobní hygieně, zapojuje se do řešení problémových situací. Společně s třídním učitelem vyhodnocuje výkon dítěte, zapojení ve třídním kolektivu. Podílí se na přípravě, realizaci mimoškolních akcí třídy, spolupracuje s učiteli při řešení potřeb žáků. Během přestávek, v době oběda vykonává dohled, zajišťuje přípravu pomůcek, kontroluje šatnu, pomáhá při přesunech. Důležitou roli sehrává ve vzájemné interakci s rodiči, je nedílnou spojnicí mezi rodinou a školou, přebírá a předává informace rodičů. Zajímá se o zázemí dítěte, informuje o dění ve třídě, ve škole, o úspěších či potížích dítěte. Dobrá komunikace s rodiči, znalost sociálního prostředí dětí, pravidelné předávání informací, respektování zásad spolupráce vedení školy – pedagogický sbor – třídní učitel – rodina, vyrovnaná míra empatie a trpělivosti vytváří dobrý základ pro zajištění optimálních podmínek vzdělávání žáků se SVP. Bez této fungující souhry, podpořené odbornými znalostmi a dovednosti, si v dnešní době úspěšný průběh výchovně vzdělávacího procesu nelze představit. 

Další články