Umělá inteligence ve škole

ai

Umělá inteligence (AI) není žádnou novinkou – vědci ji zkoumají už více než půl století. To, co ještě nedávno působilo jako sci-fi, je dnes realita. A právě škola by měla být místem, kde se s touto realitou naučíme zacházet bezpečně, smysluplně a tvořivě.

Každý z nás – učitelé, žáci i rodiče – máme přístup k nespočtu AI nástrojů a každý den vznikají nové.

Futurepedia
Future Tools

Umělá inteligence může být výkonnější než člověk v mnoha oblastech – a to může u někoho vzbuzovat obavy. Ale stejně jako kalkulačka nezrušila matematiku, ani AI nezruší potřebu přemýšlet, tvořit a učit se. Jen nám otevírá nové možnosti. Lidé se budou muset přizpůsobit novému prostředí a najít tu skulinku, kterou AI nedokáže pokrýt.

Přijměme umělou inteligenci a naučme žáky, jak nástroje AI vhodně používat. Místo zákazu a strachu pojďme s žáky nastavit jasná základní pravidla na přijatelné a nepřijatelné použití generativní umělé inteligence. Ujasněme jim také důsledky a zapojme je do procesu odpovědnosti za jejich budoucnost. I když by mohli používat AI téměř na všechno, je třeba zvážit samotné aktivity a to, zda jsou vhodné pro jejich osobnostní rozvoj.

Populární jsou zejména chatboti jako ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini. Vždy je potřeba pozorně číst podmínky jejich použití. Všechny AI nástroje mohou využívat bez problémů dospělí (od 18 let), pokud je využívají v souladu se zákonem. Děti do 13 let většinu AI nástrojů nesmějí využívat vůbec! U starších dětí a mladistvých se pro jejich použití někdy vyžaduje souhlas rodičů. I mladší žáci však mohou používat chatbota společně s učitelem tak, že mu budou klást dotazy, které pak učitel chatbotu zadá a výstupy po kontrole žákům promítne a společně je budou hodnotit. Starší žáci mohou chatbota používat sami nebo ve skupinové výuce jako týmového parťáka, kterému nelze slepě věřit a musí si jím poskytnutý obsah ověřit. Nesporná výhoda a riziko zároveň je v tom, že chatbot může žákům poskytnout nápady a náměty, které by je jinak ani nenapadly. Ty mohou být pro ně zásadní pro další postup v řešení problému či úkolu, nebo naopak zavádějící či nevhodné pro jejich věk.

Chatboti umí česky, mají rozsáhlou znalostní databázi. Poskytnou odpovědi prakticky okamžitě na většinu otázek, nabízí rychlé generování textů na přání, rychlé vysvětlování problémů, řešení různých typů problémových úloh. V případě, že odpověď bude příliš stručná, stačí chatbotu napsat (Tomu moc nerozumím.) a obvykle dostaneme podrobnější či přehlednější postup. Chatbot může pomoci vypracovat i celé složité práce. Rychle vygeneruje osnovu, poskytuje odpovědi konverzačním způsobem, pomáhá s překladem či sumarizuje rozsáhlé textové zdroje. Hotový obsah můžeme znovu vložit do chatbota a požádat jej, aby nám poskytl zpětnou vazbu o tom, co zlepšit a doplnit.

Pro učitele nabízí generativní AI obrovskou úsporou času. Může pomoci s vytvářením příprav na vyučování, z jejich obsahu pak generovat shrnutí, cvičení a úkoly, sestavy testových otázek. Chatbot může například generovat i slovní hodnocení pro jednotlivé žáky. Díky těmto nástrojům mohou učitelé ušetřit čas, který by jinak museli věnovat ruční tvorbě těchto materiálů. Pomohou s přepisem mluveného textu pro jeho další úpravu, otitulkováním videa v cizím jazyce. Dále mohou učitelé například chatbot požádat o nápady na hry a venkovní aktivity na školním výletě. Pokud návrhy nebudou vhodné, mohou jej požádat, aby je upřesnil.

Pomocí nástrojů generativní AI můžeme také retušovat a přetvářet fotografie, zvuk a video. Snadno vytvoříme úplně nové obrázky, komiks, infografiku, brožuru, plakát, animace, hudbu a video. To s sebou přináší i problémy a vysoká rizika zneužití. Pojďme se o tom bavit i se žáky. Vytvořit realistický, nicméně falešný a dezinformační obsah (text, fotografie, video) je velmi rychlé a snadné v podstatě pár kliknutími počítačovou myší. Publikum pak uměle vytvořený obsah ve většině případů neodhalí. Nejde jen o realistické obrázky, ale třeba i o zvuk a video.

Změna je těžká, ale musíme učit dopředu, ne dozadu. Umělá inteligence nezmizí. Naopak – bude stále chytřejší. Místo toho, abychom před umělou inteligencí zavírali oči, pojďme ji využít ve prospěch vzdělávání. Učme žáky, jak s ní pracovat zodpovědně, tvořivě a kriticky. Ať už jsme technický nadšenec, nebo spíš opatrný pozorovatel, věřím, že AI nám může pomoci ušetřit čas, zefektivnit výuku a posunout naši práci na novou úroveň.

Další články