Náplň práce okresního metodika prevence (dále OMP) vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Standardní činnosti OMP konkretizuje Příloha č. 4 k vyhlášce č. 72/2005 Sb.
Prevence okresních pedagogicko-psychologických poraden se tedy profiluje zejména tím směrem, kterým se profiluje pracovník ve funkci OMP. Jeho práce v oblasti prevence rizikového chování je také daná výší úvazku. Výše úvazku OMP se pohybuje různě, a to zejména v rozmezí 0,5 – 1,00.
A nyní ke konkrétní praxi. OMP OPPP Vyškov pracoviště Blansko má v gesci 66 škol. Jedná se o školy velmi různorodé, a to základní školy (plné, prvostupňové i malotřídní), dále školy střední a také speciální. Velmi specifickou oblast tvoří dvě základní školy při léčebnách. Střední školy se profilují nejen zaměřením, ale zejména způsobem jejich ukončení. Patří mezi ně tedy jak školy střední ukončené maturitou, tak závěrečnou učňovskou zkouškou.
Každý školní rok OMP zahajuje aktualizací databáze školních metodiků prevence (dále ŠMP).
Tato skutečnost je velmi důležitá, protože zejména aktualizované e-mailové kontakty jsou důležité k doručování informací, a to nejen ze strany OMP. Systém komunikace se velmi osvědčil.
Pilíře spolupráce škol a okresního metodika jsou na okrese Blansko tyto:
- Předávání informací – aktualizace v oblasti prevence, nabídky programů + DVPP
- Metodické vedení ŠMP – výjezdy do škol
- Měsíční tematická setkání ŠMP v poradně (metodické materiály)
- Roční celodenní setkání ŠMP
- Sociometrická šetření v problematických třídách
- Sociometrická šetření ve třídách pro podporu práce třídního učitele
- Mapa poskytovatelů preventivních programů a jejich hodnocení
- Dotazník zpětné vazby – Dotazník standardů kvality OMP
1. Předávání informací
Předávání informací ŠMP – OMP a zpět probíhá nejčastěji formou e-mailů nebo telefonicky. Jelikož je OMP terénní pracovník, je občas telefonicky hůře dostupný, preference komunikace je tedy e-mailovou formou:
- Novinky v oblasti prevence
- Aktualizace v oblasti legislativy
- Přihlašování na setkání ŠMP
- Přeposílání materiálů a nabídek organizací zabývající se prevencí RCH
- Žádosti škol o metodické vedení – dokumentace
- Žádosti škol o metodické vedení – výkaznictví
- Žádosti škol o metodické vedení – žádosti dotačních programů
- Žádosti škol o sociometrické šetření klimatu tříd
- Žádosti škol o metodické vedení v případě výskytu RCH na škole apod….
2. Metodické vedení ŠMP – výjezdy do škol
Základem prevence obecně je znalost prostředí. To stejně tak platí i v případě okresních metodiků prevence. Aby prevence nějak fungovala, je třeba mít přehled o jednotlivých školách. Kromě dokumentace školního metodika prevence je třeba zmapovat i situaci na škole. Jakým způsobem ŠMP komunikuje s ostatními pedagogy, jak má podchycený systém nahlašování řešení případů týkající se prevence, zda má vyhovující podmínky pro výkon funkce, zda je prevenci nakloněno vedení…apod. Se znalostí prostředí školy se pak lépe metodicky spolupracuje. Osobní kontakt je stěžejní při budování důvěry jak na straně ŠMP, tak OMP.
Nejčastější druhy metodického vedení na školách se týkají:
- Povinné dokumentace ŠMP
- Spolupráce ŠMP a ŠPP
- Systém komunikace s pedagogickým sborem a vedením
- Vyplňování výkaznictví SEPA
- Řešení případů RCH na školách – procesní postupy
- Předávání aktualizovaných metodických materiálů – ŠMP legislativa, ŠMP – začátečník, síť organizací
3. Měsíční tematická setkávání ŠMP
Různé školy, různí ŠMP a zejména s různou délkou praxe je třeba také různě metodicky podpořit. V loňském roce jsme se se ŠMP na ročním setkání dohodli, že budou probíhat tematická setkávání pro ŠMP. Ta jsou dobrovolná, konají se v zasedací místnosti poradny a jsou v odpoledních hodinách, aby byla dostupná zejména malotřídním školám, které těžko řeší zastupitelnost v době vyučování. Témata si volí ŠMP v dotaznících, dle aktuální situace. Pro ukázku:
- ŠMP začátečník – dokumentace, legislativa, potřeby, činnosti
- Komunikace se zákonným zástupcem – zásady a legislativní opora
- Jak na IVýP – nástroj k řešení výchovných potíží na školách
- Možnosti škol při řešení rizikového chování
Tematická setkání jsou zahájena prezentací připravenou OMP a následuje diskuse a konkrétní příklady ze škol. Tuto prezentaci si i s dalšími metodickými materiály odnášejí ŠMP s sebou do škol, jako podpůrný materiál.
4. Roční celodenní setkání ŠMP
Velké celodenní setkání ŠMP probíhá většinou v měsíci listopadu, jedná se o dopolední program s lektorem. Následně pak organizace působící na okrese prezentují své programy. Nově bude setkání od příštího roku probíhat bez lektora. ŠMP projevili zájem diskutovat o společných problémech, navzájem se více poznat a podpořit se vzájemně i během roku. Příští školní rok bude první testovací setkání provázené pouze praktickými potížemi, které ŠMP ve školách řeší. Odbouráme tedy část s lektorem a zaměříme se na příklady dobré praxe konkrétních škol. OMP zde sehraje roli moderátora a odborného garanta v případě nejasností. Vzhledem k tomu, že je již mnoho nabídek vzdělávacích institucí a pedagogové mohou navštívit semináře a webináře zdarma v rámci projektů, soudíme, že tato příležitost, zaměřit se na ŠMP prakticky, bude přínosná. Například Vzdělávací institut pro Moravu nabízí nejen kvalifikační studium pro ŠMP, ale i následně doplňkové semináře, webináře, workshopy a kulaté stoly za účelem sdílení dobrých praxí mezi školami JmK.
5. Sociometrická šetření v problematických třídách
Sociometrická šetření probíhají na školách na žádost školy se souhlasem zákonných zástupců žáků dané třídy. Podpora a šetření probíhá následovně:
- Dynamická část + dotazníková část ve třídě.
- OMP vyhodnotí – konzultuje s třídním učitelem.
- Odesílá datovou schránkou zprávu, kde kromě informací škole uvádí i doporučení pro další postupy školy.
- V případě potřeby je k dispozici škole, je-li potřeba s problematickým zákonným zástupcem projednat výchovná opatření.
- Dle situace OMP realizuje intervenční program, kde „učí“ třídního učitele cíleně pracovat s třídním kolektivem.
6. Sociometrická šetření ve třídách pro podporu práce třídního učitele
OMP letos nabídl školám možnost sociometrického šetření ryze preventivního charakteru. Proběhne klasické šetření za souhlasu zákonných zástupců, ale nikoli se záměrem diagnostikovat případné oběti a agresory, ale nastínit třídnímu učiteli vazby a rizika v třídním kolektivu. Podstatou je předcházet šikaně a agresivitě v kolektivech a metodicky vést třídní učitele k cílené práci ve třídách.
Tuto službu školy uvítaly. Pro mnohé se stává pilířem prevence ve škole. Dobře ji přijímají i jindy ostražití ředitelé škol. Zájem o tuto službu je na vzestupu.
7. Mapa poskytovatelů preventivních programů a jejich hodnocení
Ze setkávání se ŠMP a dotazníků zpětné vazby vyplynula potřeba přehledu poskytovatelů programů primární prevence na okrese Blansko. Kromě metodického materiálu Síť organizací, který mají k dispozici ŠMP a každý rok jej OMP aktualizuje, tak v měsíci červnu dostávají ŠMP obecnou tabulku Přehled spokojenosti s preventivními programy. Jak tento dokument vzniká? Ve spolupráci všech ŠMP okresu Blansko. OMP sbírá údaje od jednotlivých ŠMP během celého roku. Jakmile na škole proběhne jakýkoli preventivní program, zašle ŠMP e-mailem tyto informace:
- Organizace, která program poskytovala
- Typ programu – jakého rizikového chování se týkal
- Název programu
- Škola – typ – ZŠ, SŠ
- Ročník - aby bylo jasné, které věkové skupiny se týkal
- Známka – jak hodnotí pedagog úroveň a kvalitu programu
- Poznámka – pokud není pedagog spokojen, popisuje proč, protože pohled může být subjektivní a jiný pedagog může mít jiná kritéria
Tabulka je vedena v obecné rovině, ale tvoří pro školní metodiky prevence studnici inspirace a přehled o poskytovatelích programů a jejich kvalitě. V červnu, případně v přípravném týdnu nového školního roku tuto tabulku OMP odesílá všem ŠMP na okrese, aby mohli programy zakomponovat do svých Preventivních programů školy. Zvláště ŠMP začátečníci mají možnost z těchto informací těžit, ale kladná odezva je i od ŠMP praktikujících několik let.
Tato spolupráce je v začátcích, vznikla na popud ŠMP, je dobrovolná, ale zapojuje se čím dál více škol.
8. Dotazník zpětné vazby – Dotazník standardů kvality OMP
Dotazník kvality vyplňují ŠMP zpravidla na přelomu května a června. Jedná se o několik otázek ke spolupráci s OMP. Dotazník je součástí hodnocení celoročního plánu práce OMP a současně východiskem pro stanovování cílů pro další školní rok. ŠMP v něm hodnotí spolupráci OMP a ŠMP v uplynulém roce a mají možnost navrhovat témata k diskusi a zpracování pro rok následující. Jedná se o zpětnou vazbu pro OMP a připomínky ŠMP implementuje do Preventivního programu poradny, z takovéto zpětné vazby vyšel např. výše zmíněný Přehled preventivních programů na školách.
Závěrem je třeba říct, že systém je ucelený s návazností jednotlivých aspektů, současně je a musí být pružný, aby se přizpůsoboval různě se měnícím situacím, klade důraz na praktické využití a tolik potřebnou pomoc pro ŠMP na jednotlivých školách.