Kreativita je důležitou součástí nadání a učitelé ji mohou posilovat zadáváním úloh a vedením výuky, které rozvíjí tvořivé myšlení, podporuje pozornost a sebevědomí žáků. Tvořivost nadaných žáků úzce souvisí s metakognicí a vnitřní motivací, jež lze rozvíjet promyšlenými aktivitami a kvalitní zpětnou vazbou (Ohtani & Hisasaka, 2018). Učitelé by proto měli podporu kreativity vnímat jako integrální, nikoli volitelnou součást práce s nadáním.
Pedagogickou motivaci může posílit vědomí, že flexibilní přepínání pozornosti a stav flow výrazně podporují hluboké a plynulé tvořivé myšlení (Chen et al., 2022). Tento stav lze rozvíjet úkoly s vyšší autonomií, prostorem pro soustředěnou práci a minimem rušivých zásahů. Otevřené a smysluplné zadání tak zvyšuje kreativní výkon žáků, což posiluje jejich motivaci tvořivou práci dále rozvíjet. U nadaných žáků hraje roli i perfekcionismus, který může tvořivost podporovat nebo blokovat v souvislosti s obavou selhání (Akpur, 2024). Učitelé mohou riziko blokace snižovat vytvářením bezpečného prostředí, kde je experimentování a chybování přirozené.
Emoce také významně ovlivňují kognici během tvořivého procesu a vhodné emoční naladění usnadňuje regulaci myšlení i střídání fází kreativní práce. Učitelé toto mohou podpořit úlohami, které oceňují proces i výsledek, dávají prostor pro vlastní nápady a rozvíjejí metakognici. Pozorovatelné pozitivní efekty těchto strategií u nadaných žáků posilují přesvědčení pedagogů o smyslu práce s kreativitou (Li, 2015).
Ilustrativní příklad ukazuje možnosti tohoto přístupu. V šetření sledujícím kreativní myšlení nadaných žáků jsme pracovali s Ondrou, žákem 2. ročníku běžné ZŠ a diagnostikovaným nadáním v PPP. Jeho silné stránky zahrnovaly vysokou intelektovou kapacitu, bohatý verbální projev a odborné znalosti v oblastech zájmu (dinosauři, vesmír, přírodní vědy). Úkol navázal na jeho motivaci: „Představ si, že jsi paleontolog, a právě jsi objevil zcela nový druh dinosaura. Aby se mohl objevit v encyklopedii, je tvým úkolem ho detailně popsat. Popiš, jak vypadá, kde žije, čím se živí, jak vypadají mláďata, a jakékoliv další detaily. Připrav si přednášku pro své kolegy a studenty, kde dinosaura představíš. Přednášku doplň o obrázky.“ Ondra vytvořil druh „Praharpyje“, který detailně charakterizoval z hlediska vzhledu, prostředí, potravy i rozmnožování a opřel jej o číselné údaje a odbornou terminologii. Příklad ukazuje, že pokud jsou propojovány odborné poznatky o kreativitě s motivací žáka a nabídnuty úkoly odpovídající zájmům žáka, mohou efektivně podporovat tvořivý potenciál a současně posilovat vlastní pedagogickou motivaci pracovat s kreativitou nadaných žáků systematicky. Žák v rámci třídy poté může prezentovat své výsledky spolužákům či je uložit do žákovského portfolia.
Praharpyje: vybrané příklady z prezentace Ondry
Úvod a motivace
Ondra prezentuje „Praharpyji“ a od začátku projevuje zaujetí a zodpovědný přístup: „Dobrý den, vítejte na mé přednášce. Představím vám zcela nový druh. Jedná se on Praharpyji.“ Dále ukazuje schopnost zaujmout publikum, asociovat znalosti s novými nápady a podrobně popisovat imaginární objekt.
Popis reprodukce a ochrany mláďat
Ondra detailně popisuje hnízdo a chování mláďat: „To mládě se z toho zvládne dostat ven, ne kvůli letu, ale rodiče mu tam pak něco vystavějí, naházejí tam kameny jako schody, a to mládě po tom vyjde a potom se rozletí.“ Zde vnímáme komplexní myšlení, propojení faktů s fantazií a schopnost řešit hypotetické situace – typický projev originality a imaginace.
Barevnost a adaptace
Ondra vysvětluje funkci barev a vývoj mláďat: „Původně jsou celí hnědí, ale jak rostou, peří se jim zbarvuje černěji, jenom křídlům zůstává původní barva. Je to částečně potravou a částečně tím, že jak rostou, tak tmavnou.“ Ondra projevuje cit pro detail, analytické uvažování a schopnost logického zdůvodnění adaptací – kombinace estetické a vědecké stránky kreativity.
Chování a ekologie
Ondra propojuje fakta s originálními nápady a technickými úvahami: „Je nejnebezpečnější, protože chytí kořist i větší, než je ona. A letí velkou rychlostí v plachtění asi 300 km/h a když padá… tak padá rychlostí asi jako letadlo, 600 km/h.“ Zde se projevuje interdisciplinární myšlení a schopnost syntézy biologických a fyzikálních principů.
Výběr druhu a historický kontext
Proč zvolil Ondra ptáka místo plazu: „Protože plazi neumějí za prvé létat, za druhé, většina plazů je rozšířena jen na malé části Země…“ Odpověď ukazuje kritické a flexibilní myšlení, argumentaci a schopnost propojit fakta s hypotetickými scénáři.
Osobní prožitek a motivace
Proces práce a překonání frustrace: „Jo, bavilo mě to, ale nejdřív jsem nevěděl, jak to mám nakreslit. To mi jako nešlo. Ale zase mě hodně bavilo to vymýšlet.“ Ondra projevuje vytrvalost, cílevědomost a schopnost soustředění u kreativního výkonu. Perfekcionismus funguje zde jako podpora kvality a preciznosti.

Příklad Ondrovy práce ukazuje, že nadaní žáci dokáží tvořit mimořádně originální a propracované výstupy, pokud dostanou úkoly, které vycházejí z jejich zájmů, poskytují dostatek volnosti a umožňují jim kombinovat fakta s vlastní imaginací. Pro učitele z toho vyplývá potřeba vytvářet zadání, která jsou otevřená, propojují různé oblasti poznání a dávají prostor pro osobní interpretaci a reflexi. Stejně důležité je podporovat žákovu vytrvalost, ocenit proces tvorby a pomoci mu překonávat počáteční nejistotu. Pokud učitelé nabídnou bezpečné, podnětné prostředí a citlivě pracují s motivací dítěte, mohou zásadně přispět k tomu, aby se kreativita nadaných žáků stala stabilní součástí jejich učení i osobního rozvoje.
Literatura
Akpur, U. (2024). The Investigation of The Relationship Between Perfectionism and Creative Thinking Dispositions. Yaşadıkça Eğitim. https://doi.org/10.33308/26674874.2024382600. Chen, H., Liu, C., Zhou, F., Chiang, C., Chen, Y., Wu, K., Huang, D., Liu, C., & Chiou, W. (2022). The Effect of Animation-Guided Mindfulness Meditation on the Promotion of Creativity, Flow and Affect. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.894337. Li, W., Li, X., Huang, L., Kong, X., Yang, W., Wei, D., Li, J., Cheng, H., Zhang, Q., Qiu, J., & Liu, J. (2015). Brain structure links trait creativity to openness to experience.. Social cognitive and affective neuroscience, 10 2, 191-8 . https://doi.org/10.1093/scan/nsu041. Ohtani, K., & Hisasaka, T. (2018). Beyond intelligence: a meta-analytic review of the relationship among metacognition, intelligence, and academic performance. Metacognition and Learning, 13, 179 - 212. https://doi.org/10.1007/s11409-018-9183-8.